Diari d'abord

Benvinguts al Diari D'abord,
 
Aqui trobareu una miscel·lània de reflexions, d'històries, de contes, d'estudis sobre el maquis, de notícies breus sobre el Parc etc. Si voleu anar a un grup concret seleccioneu un dels TAGS al mòdul de la dreta que duu el mateix nom.
Diari d'abord és un mapa que es va fent dia a dia i mira d'assenyalar la meva posició.
Avís per a navegants: la brúixola no sempre assenyala el nord.
JGM
 
 

Els vostres comentaris

Com que ens han fet arribar diverses vegades que no és fàcil poder deixar comentaris al caudelguille, fem un parell d'aclariments al respecte a veure si ara us animeu a dir la vostra.

Al final de qualsevol article apareix la paraula clau 'comentaris'

comentaris web etiq

quan el cliqueu s'obre el següent  menú
comentaris web

Ompliu les caselles

Name - un nom

Email - el vostre correu electrònic

Website - la vostra pàgina web (opcional)

title - títol del vostre comentari

Comment - el text del vostre comentari

La casella Subscrive via email és opcional per si us voleu subscriure a la pàgina, però per escriure un comentari no us cal.

I have read and agree to the Terms of Usage ÉS IMPRESCINDIBLE marcar-la, altrament no s'enviarà.

Premeu el botó Add Comment i enviareu el comentari. De vegades pot semblar que l'enviament queda en suspens però en realitat s'ha cursat correctament.

Per a qualsevol altre aclariment no dubteu a posar-vos en contacte amb el correu electrònic que trobareu a la pestanya AUTOR.








Guillemots, de la Bretanya a Catalunya 1.2

En bretó el prefix -gui (gwi) vol dir 'vila de'. Els Guillemot venim de la Bretanya, poble agrícola i pescador. Aquell país d'Armòrica que sempre 'resistia l'invasor' és avui francès, i sovint havia estat destí d'emigracions, ràtzies i batalles amb la Gran Bretanya. Breizh és país de llengua i orígens cèltics i també bressol de grans monuments megalítics.
carnac megalitic small

Alineacions de menhirs (Carnac)


D'ençà que vaig estrènyer la mà del Pere Cardona, cap de la colla de Pedra seca de Castellar, que no he pogut explicar d'altra manera la dèria que sento per la pedra sinó és mirant enrere, perquè poques certeses com aquesta he tingut a la vida. Igual com el meu germà Marc que ja de ben petit tenia la dèria de navegar, i solcant el mar encara el trobareu!


saint gonvel small

Saint-Gonvel

Males llengües diuen que alguns Guillemot van exiliar-se de la Bretanya per qüestions relacionades amb religió tals com la guerra dels Hugonots (1562): catòlics contra protestants. Refugiats a la Catalunya Nord encara podem trobar el topònim de l'hameau Guillemot, un nucli dispers de masos al nord oest de Tarascon-sur-Ariège. El 1611 ja trobem un Pere Guillemot, paraire, al Moianès, a Castellterçol: molts anys més tard el Jaume Guillemot, també paraire, apren l'ofici de teixidor i és enviat a estudiar a França (1776). El nexe amb Terrassa i el tèxtil ja és completament directe a partir del primer quart del segle XIX amb el Nicolau i el Joan Guillemot, tots dos provinents de Castellterçol. D'aquesta època també tenim notícia d'un Guillemot prop del tsar de Rússia.

leandre sagrist i maria vil large small

Leandre Sagristà i Maria Vilà, els meus rebesavis.
Aquesta barba torna a estar de moda, Leandre!


A tall de curiositat sabem que a la Bretanya hi ha la corporació de jocs i material informàtic Guillemot, fundada per l'Yves Guillemot, fill de Morbihan. El campió mundial de regates, Marc Guillemot, és fill de Quimper. També coneixem la muntadora de cinema dels directors Jean-Luc Godard i François Truffaut, Agnès Guillemot, casada amb el realitzador de TV Claude Guillemot. De la Borgonya fins i tot hi ha vi amb denominació/domain Guillemot pròpia, i encara un excel·lent  vi Château Guillemot, prop de Burdeaux. A Cheny, també dins la regió de la Borgonya, hi ha una placa en memòria del maquisard Roland Guillemot.


quimper small
Quimper

Alguns Guillemot com els xefs Phillippe i la Carme Guillemot han volat ben lluny i han traspassat el límit sud de Catalunya, i d' Alcanar han baixat fins a Peñíscola. Paga la pena fer-hi parada!


kerlenn pondi rotllana
El meu pare era un fanàtic de les sardanes, però això és un ball bretó anomenat Kerlenn Pondi


Els de casa tenim tots una cosa en comú: sense cap excepció som uns enamorats de Londres. Tal volta el cognom Guillemot provingui dels Wilmot/Willhelm britànics...no ho sabem. Els únics Guillemots que no han parat de creuar el canal de la Mànega han estat les aus migratòries anomenades Guillemot de Troil (Uria aalge) els Guillemots de Brünnich (Uria lomvia), i els Guillemot Noir/à Miroir (Cepphus grylle) que podrien haver estat batejats per un aventurer dels mars de cognom Guillemot. A Califòrnia, al sud de San Francisco, hi ha una illa anomenada Guillemot Island, no sabem si per les aus o per un altre motiu. Per als francesos el nom de les aus és d'origen anglès o escocès. Precisament d'aquestes aus sorgeix el nom del grup pop britànic 'Guillemots' als quals vam anar a escoltar i gaudir en bandada a Barcelona (per cert, la baixista és d'origen basc). De moment però, no hem sabut connectar la nostra genealogia amb la Gran Bretanya si no és viatjant com a turistes...
 
Bones vacances a tots!


guillemot troil

Guillemot de Troil
(Uria aalge)







De cara a barraca (72) EL MAPA PERDUT DE 1854

b426 1 medium

La darrera barraca localitzada a St Llorenç Savall és la barraca 426, una construcció en pedra seca de dimensions considerables (clicar damunt la foto). Es mantenia d'empeus i, per a sorpresa nostra, a dins hi havia una creu gravada. Aquest sol fet permetia adjudicar la barraca al pagès llorençà Isidre Dalmau (1802) dit el 'Cames' del qual ja teníem un altre exemple de creus gravades i de retruc, ens permetia composar peces del volt com ara la vinya de l'enterramorts Francesc Gotés, àlies 'Ànima' (1802). Estem abocats a refer el trencaclosques de les vinyes de St Llorenç Savall d'aquesta manera, a comptagotes, perquè a diferència d'altres municipis com ara Castellar del Vallès o Vacarisses, el mapa parcel·lari del segle XIX (1854) no s'ha conservat a l'Arxiu Municipal del nostre poble i tampoc s'ha conservat a l'Arxiu de la Corona d'Aragó, on només hi podem trobar la 'llibreta' acompanyatòria on es descriuen en detall el mil·ler de parcel·les que aleshores tenia el nostre municipi. Aquest mapa parcel·lari era encarregat per Hisenda a un agrimensor, José Pié en el cas de St Llorenç Savall, per tal que servís de referència a l'hora de valorar els tributs que havia de pagar cada contribuent. Un mapa com aquest, juntament amb la llibreta acompanyatòria, seria l'eina definitiva per adjudicar cadascuna de les 400 barraques amb el pagès corresponent. Des d'aquí faig una crida a tots aquells que puguin tenir notícia d'aquest mapa, ja sigui a través d'Internet o als mercats d'antic, antiquaris etc.

b426 int small


Mentrestant ens hem de conformar amb un llistat fragmentari on es descriuen afrontacions entre un centenar de parcers que, combinat amb d'altres documents, ens permet anar refent quirúrgicament aquest gran trencaclosques que fou la vinya a St Llorenç Savall del segle dinou, una oportunitat que els nostres pagesos van saber aprofitar malgrat els temps convulsos que corrien. Com poques vegades en la nostra història es pot dir que la terra gairebé va arribar a ser d'aquells qui la treballaren, mostra que fou del caràcter emprenedor dels nostres ancestres.

b426 small


LA RESTAURACIÓ

Com ja hem dit en aquesta mateixa secció, les barraques amb gravats i dates tenen un caràcter prioritari en la nostra tasca de restauració del patrimoni rural, i aquesta no ha estat una excepció. Podeu veure una mostra del procés en aquest VÍDEO de dos minuts de durada. Del mes d'abril fins el xafogós juliol de 2015 s'han restaurat els contraforts esllavissats d'aquesta barraca sepultada enmig d'un bosc exuberant que es refà a marxes forçades de l'incendi de 2003. L'entrada estava segellada per un bonic exemplar de lligabosc que hem conservat. Encara falta eixamplar i consolidar el corriol d'accés des de la barraca restaurada no.293 del camí de Salallasera, seguint una feixa que anomenem el 'camí de les oliveres' perquè hi anem trobant aquest arbre a intèrvals regulars. La llinda, partida i lleugerament desplaçada, no s'ha tocat perquè no compromet l'estructura de la barraca. Quan vulgui caure, serà el moment de canviar-la. A banda de la creu gravada, destaca la gran calaixera que gairebé forma una cavitat per sí sola. Durant les tasques de desempedregament vam haver de traslladar a l'interior un gran exemplar de salamandra que d'altra banda, s'hauria acabat rostint amb la solana i les temperatures extremes del mes de Juliol.
Gaudiu de la restauració i de les vacances d'estiu. I si mai sabeu res d'aquest mapa del segle XIX si us plau, feu-nos-ho saber. Serà el nostre mapa del tresor a compartir entre tots.


ENLLAÇOS

 
 
 
 
 
 


De cara a barraca (71) Cardabosc del Fondo

casucs smallEls Fondos són un d'aquells indrets situats a l'extrem del terme, allà lluny, al fondo de tot. És una àmplia vall just per sobre el mas de l'Ermengol que pertanyia però, a la veïna masia de Salallassera i llurs terres confinaven amb el terme del poble de Granera, alguns veïns del qual també cultivaven sòl llorençà. El segle XIX els Fondos estaven plagats de trossos de vinya, s'hi comptaven fins a 25 parcers el 1835, i entre ells el Josep Sellarès àlies 'Cusí', que aleshores vivien al carrer nou i que encara avui hi continuen guardant una barraca de vinya de doble cos.
Per documents dels actuals propietaris* sabem que l'any 1769 Jaume Salalallassera, pagès hereu del mas Salallassera, ven a carta de gràcia 'de redimir mitjançant: la sisena part del vi i blat i les olives al quart i tot lo demés que es pagui delme en la dita parròquia de St Llorenç Savall a la sisena quiscan any es cultivi'. un tros de terra en ' lo lloc dit CARDABOSC DEL FONDO'.
No trobareu el terme CARDABOSC en cap diccionari. Fent una cerca a google només trobareu 6 entrades, i algunes de repetides que fan referència a un tal Arnaldus de Cardabosc (any 1687, a la vila de TOULOUSE, França).

b4015 small
Segons el mateix document signat davant el notari Pere Brichfeus a Sant Fructuós de Castellterçol, la peça de terra del CARDABOSC 'termena a solixent amb una peça de terra de ANDREU COMADRAN , a migdia part amb honors del MAS SALALLASSERA, i part amb una peça de terra de ANTON COMAS, a ponent amb honors del MAS ERMENGOL, a tramuntana amb una peça de terra de PERE CLUSELLA'.
La barraca doble de la vinya de cal Cusí va quedar molt malmesa a causa de l'incendi de 2003 que calcinà amb ferocitat el sector dels Fondos. Els actuals propietaris, el Pere Vall i la Teresa Droguet, van encarregar la reparació de la barraca fent-hi una teulada d'obra però mantenint els dos espais que originalment separaven l'estança del pagès de la del ase. La vinya de cal Cusí, d'unes dues hectàrees d'extensió, avui ha quedat isolada entremig les grans propietats de l'Ermengol i Salallassera. La peça fou conreuada fins a mitjan segle XX i ja aleshores ningú més cultivava els Fondos. La Teresa Droguet encara recorda com una gran aventura el viatge en mula fins a la seva estança a la barraca dels Fondos. I es quedava bocabadada amb la capacitat de càrrega que tenia l'animal, el cotxe d'aquells temps, tan valorat que els pagesos se'l llogaven entre ells, comptant-hi la manduca o com deien llavors 'fer-li la vida'.
Tot i que no podem assegurar que el terme CARDABOSC del FONDO definís tot el sector dels Fondos, podem afirmar que al sector inicial, a llevant del Roc del Cornut -lloc on hi ha emplaçada la vinya dels Cusí- sí que hi podem recuperar aquest insòlit topònim.

* el meu agraïment al Pere Vall i a la Teresa Droguet per compartir aquest tros d'història del nostre poble.
 
 
 
 
 
 

 

No ens mirem prou

Amb aquesta dèria per liquidar les espècies d'animals que formen part de l'evolució de tots plegats (dels animals també), estem perdent funcions vitals molt importants que ja estaven documentades en aquesta magnífica cadena evolutiva que ens unia i que no parem d'esbotzar. Una d'elles és la de mirar-nos bé abans de dir-nos res, especialment entre individus que no es coneixen. Per iniciar qualsevol nova relació habitualment engeguem un àudio ple de foteses com 'què tal, sóc el tal, encantat' i bla bla bla, mentre la part de vídeo, extraordinàriament més complexa i rica, engega sempre  amb retard i a batzegades, generant gairebé sempre una total i vergonyosa manca de sincronia. Encara no hem pogut calibrar el color dels ulls del nostre partner que ja s'escolten 'què vols prendre o de què treballes o...' mentre la imatge es torna cada cop més borrosa. Amb la ingesta de qualsevol tipus de beguda, com a segona, tercera o cuarta ocupació, el sistema de reconeixement pot arribar a col·lapsar-se. No anem bé. Així no anem bé. Aquesta mateixa tarda he vist com una pardal (o una pardala) s'exhibia arran de terra amb tota mena de moviments d'ala i cos, mentre voltava la parella dibuixant cercles perfectes. I l'altre s'estava al bell mig de l'escena mirant amb tota atenció les evolucions del seu partner. Si allò era una forma de dir que el pardal (o la pardala) tenia total capacitació en l'art del kama-sutra, això no ho us ho puc dir perquè jo estava molt atent a la geometria de l'escena (la part de vídeo). Però que aquell ritual enfatitzava la part visual de la presentació, no en tinc cap dubte.
Ens hem de mirar. Tots els animals ho fan això. Per a-prendre l'altre o qualsevol cosa, hem de mirar bé primer (
apprehendere- agafar). Abans de barallar-se, abans de fer res, els gats consumeixen una bona part del seu temps amb la mirada o fent ús de l'olfacte així com també d'altres sentits. Això és una bona manera de conèixer l'altre i que, tot sigui dit de passada, també pot evitar un grapat de baralles.
Jo que sóc bastant cavernícola necessito observar bé el terreny per a poder-lo retenir i reconèixer. I per poder apresar quelcom, és molt convenient la mirada atenta i que la presa preferiblement faci alguna pausa i deixi de moure's.
Llavors és quan més podem aprendre de l'altre. Massa sovint les salutacions introductòries es fan sobre la marxa, caminant  o fins i tot corrent -hola, hola, bon dia, bona tarda. Així no anirem enlloc. Massa vegades pensem que parlant és com millor ens podem presentar, però sovint resulta ser un engany, un equívoc. No podem relegar a una concatenació de sons més o menys intel·ligibles, la gran riquesa d'informació que pot subministrar una mirada atenta i pausada. Com a pràctica, considero que convindria observar bé aquestes precisions. Sortosament les noves tecnologies ho permeten cada cop amb més versemblança, encara que sigui de forma virtual. Jo de vosaltres em faria mirar bé abans de dir qualsevol cosa.