2/002 Barraca de Les Comes 1.3

B17 3 Pequeo

PASSANT PER LA FONT DE LES COMES

INTRODUCCIÓ

Barraca situada a la cota aproximada de 549 metres, als contraforts assolellats de Rocamur. Arran de l'incendi de 2003 la barraca es va fer molt visible des del carener de Pedra d'Àliga, però l'actual regeneració del bosc i el fet d'estar inserida dins un marge-estrat complica l'aproximació final, quan ja es perd la perspectiva que dona la distància.

SITUACIÓ

Ressenya fàcil, però avui (2023) impracticable: partint del camí de desemboscar que segueix arran del costat hidrogràfic esquerre del torrent de Les Comes, a l'altra banda del camí clàssic que puja al cimal de Pedra d'Àliga. De l'aparcament de Pedra d'Àliga cal comptar fins el quart pal del pastor elèctric de les vinyes de La Muntada per trobar l'inici d'aquest camí, a la nostra esquerra. Passem pel costat d'un rètol de 'camí sense continuïtat' i més endavant, rere unes ginestes que en tapen la vista, passarem molt aprop de la barraca del Cumònia. Aquest camí sol embardissar-se en alguns punts (aquesta és la part avui impracticable, 2023), per la qual cosa serà molt recomanable dur guants i tisores de podar o encara millor, un podall. En uns 8 minuts remuntarem el torrent guanyant alçada fins a travessar un torrent secundari i tot seguit una cruïlla. Seguirem pel ramal esquerre, en direcció sud, que remunta de nou per un tram final que es sol tancar de bardisses abans de desembocar en un petit rocater. Passat aquest curt tram embardissat arribem al rocater que seguirem uns deu metres més cap el sud seguint el camí. En aquest punt, davallarem cap el torrent de Les Comes enfilant visualment la Pedra d'Àliga. En pocs metres de davallada trobarem el ressalt on s'amaga la barraca de Les Comes.

Ressenya menys fàcil, però practicable: pujant pel camí de Les Comes fins a Pedra d'Àliga. Quan serem a la vista del rètol d'Àrea Privada de Caça, sortirem a la nostra dreta i de baixada trobarem la font i el xupet de Les Comes al mateix tàlveg del torrent. Creuarem a l'altre vessant del torrent i ràpidament trobarem la pista que avui ja no enllaça amb la barraca del Cumònia. La seguirem de pujada, a la nostra esquerra. Travessarem un xaragall i després deixarem a la nostra dreta una altra pista amb un formós pi a tocar. Nosaltres seguirem amunt fins a trobar un rocater i una altra pista que també hi desemboca per la dreta. Seguirem la pista uns metres a la nostra esquerra i aviat la deixarem per baixar tot decidits per la nostra esquerra, seguint un corriol fressat i fitat fins a la barraca, entre romanins i alzines de rebrot. (clicar sobre el croquis per veure aquesta opció)

DESCRIPCIÓ

Barraca de marge de dimensions modestes, situada a  redós dels contraforts de Rocamur. La porta mira en direcció al cim de Pedra d'Àliga, tot i que un pi en barra la vista directa. A banda d'estar inserida dins un marge, aquest aprofitava un bancal de sorrenca molt prim i això és ben palès al fons de l'interior de la barraca, on es pot veure el sòcol de roca natural, avui encatifat de verd. Tot i algunes petites esllavissades i que la llinda té una esquerda, la barraca es trobava en bon estat de conservació. A l'interior les pedres situades damunt la llinda suggereixen una tosca forma d'espiga per assolir la pedra clau.

CARACTERÍSTIQUES

Tipologia- CM (Circular  de Marge) 4 Filades fins la pedra clau.
Altura barraca (h) - 1,68m
Amplada barraca (a) - 1,50m
Llargada barraca (ll) - 1,85m
Altura porta (ph) - 1,04m
Amplada porta (ap) - 0,45m
Amplada muntant (am) - 0,51m
Orientació porta - N136 (E-S)
Situació- Solei, propera a un camí de desboscament i a un torrent secundari.
Llinda- simple
Tapadora - simple
GPS - sí
Mapa Ballestar- sí
Estat - Restaurada (R) entre els mesos de setembre i novembre de 2023 i en solitari es van apedaçar els contraforts caiguts i es va situar una visera que desviés l'aigua de la llinda esquerdada.
Data - 24-5-2008

CODI BARRACA

Conca de la Vall d'Horta  2/002
Numeració absoluta - 17

CROQUIS

b2 002 croquis medium

UN SERENO EN TEMPS DE GUERRA

"4-5-1854. Sr alcalde manifestó que cumpliendo los deseos de muchos vecinos, y en atención de ser del todo necesario a las circunstancias y servicio de la Población era preciso poner o establecer un Sereno, pagandole su trabajo por los mismos vecinos a un cuarto o dos cada semana voluntariamente, para lo cual deberá el Sujeto que se nombre para dicho cargo pasar cada domingo por la población y en cada casa, a recoger la indicada gratificación, a que no se duda se prestarán gustosos todos los vecinos, en razón de su importancia. Que para dicho objeto es necesario obtener previamente la aprovación del Excmo. Sr. Governador Civil de la Provincia"

Arxiu Municipal de Sant Llorenç Savall

GALERIA D'IMATGES

LA BARRACA AMB EL TURÓ D'ABELLEROLS AL NORDEST

b17 abellerols small

LLINDA ESQUERDADA: SORT DE LA FALCA!

b17 llinda esquerda small

RESTES DE SUTGE AL SOSTRE I PARETS

b17 paret sutge small

{audio autostart}marxapedra.mp3{/audio}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.