Coma de La Vall, balma de la 1.0

La Vall balma deWEBTOP Large

AMAGATALL DE LA GUERRA CIVIL

INTRODUCCIÓ

Espaiosa balma que es troba a tocar del torrent de la Coma de La Vall i que té una font homònima a l'interior. Fou descoberta pel talamanquí Xavi Pereira el 12-2-2007 mentre buscava la font del Jueu. Males llengües atribueixen la balma com un dels llocs on es va refugiar l'empresari egarenc Amadeu Torrents i Astals (1877-1936), gerent de l'empresa Saphil - més coneguda com "l'Anònima" - i aleshores propietari de La Vall que a l'esclat de la guerra civil s'hi hauria amagat fugint de la persecució dels anomenats 'chicos de Pedro', en referència a l'escamot anarquista liderat per Pedro Alcócer Gil. Segons que va escriure un tal Espartacus Puig al diari de l'època El Dia, l'empresari fou trobat mort per arma de foc el 6 d'octubre de 1936 en un "coll de la Vall de Mura" *.

* Hi ha versions que expliquen que fou assassinat (la més probable) i d'altres que l'industrial havia mort d'inanició.

SITUACIÓ

Partint de la casa de La Vall prendrem en direcció nord la pista, deixant a l'esquerra un trencall i ben aviat un altre trencall de corriol a la dreta. Ensopeguem amb una bifurcació i seguirem el trencall de la dreta. La pista revolta un estrep carener dels Emprius i entra al vessant del torrent de la Coma de La Vall. Quan travessarem el tàlveg del torrent sortirem de la pista seguint un corriolet que remunta pel costat hidrogràfic dret del torrent, passa per una plaça carbonera i creua el torrent per trobar la boca de la balma.

DESCRIPCIÓ

Balma enclavada en un estrat de gresos vermells inserit en un nivell de conglomerat poligènic eocènic, conformant un sostre completament pla. La junta d'estratificació hauria permès que a l'interior de la cavitat, a més, s'hi hagi originat una petita deu d'aigua provinent de degotalls, formant una bonica colada amb estalactites i diversos microgours a la base. És probable que la cavitat guanyés en alçada a l'interior a causa d'un rebaix artificial que conforma la mena de trinxera actual i diversos marges obrats que es poden veure. La balma ateny uns 9 metres de profunditat màxima, 2 metres d'alçada i uns 17 metres de pòrtic.

CROQUIS

Coma de La Vall balma CROQUIS Medium

CODI CAVITAT

Conca de la Riera de Talamanca  08 / 015
(provisional)

{play}images/stories/mp3/giacchino.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.