La Muntada, cova de 1.1

La Muntada covaWEBTOP Grande

COVA, FORAT i ESQUERDA

INTRODUCCIÓ

Petita cova, forat i esquerda situats al bell mig dels dos promontoris coneguts com les Monges de La Muntada o - segons Lluís Verger i Solà * - el Gegant i la Geganta del Marquet, als estreps nordest del turó del Montcau.

SITUACIÓ

Partint del pont del Marquet de les Roques farem via cap a la Font del Llor però abans d'arribar-hi prendrem el trencall a la dreta que amb una forta pujada ens durà al Collet del Llor. D'aquí prendrem el camí que marxa en direcció al Montcau, a la nostra esquerra. Passarem de llarg el trencall a la nostra dreta que ens duria a la font de la Guineu. Arribarem a rocater amb una nova cruïlla: no prendrem ni el camí de la dreta - novament en direcció a la Font de la Guineu - ni el de l'esquerra que ens duria a la canal del Llor, sinó el del mig que s'enfila directament cap a la cinglera passant per la cova de La Vall. Remuntada la cova seguirem pel rocater comptant de seguida les canals a la nostra esquerra: passarem de llarg la primera que és la que porta a la cova dels Llimacs - Mosquits - Gran del Collet del Llor. Prendrem la segona, que és la que mena a la cinglera de les Monges i a la cova i forat de La Muntada.

DESCRIPCIÓ

Separades per un petit promontori al costat del nord del qual es troben la cova i el forat de La Muntada, una al costat de l'altre. A la banda sud del promontori trobem una esquerda impenetrable N38 de més de 4m de recorregut. Si ens aboquem per aquesta banda al precipici que forma l'enforcadura de les Monges, podríem entreveure la boca penjada de les Gateres de l'Il·luminat, batejades pel grupúscul espeleològic autodenominat la Gibrella Estelar, i que no són altra cosa que la part foradada del fons de la cova Gran del Collet del Llor. Pel que fa a la coveta amb una entradeta d'uns 50cm d'alçada per 0,80 d'amplada, segueix un diàclasi inicial N208 que ens aboca a dos ramals en forma d'Y que aviat es tornen impenetrables. La suma de recorreguts supera els 5 metres reglamentaris recomanats per la SIS per tal d'adjudicar-li l'entitat de cova: 6,6m de recorreguts. Cal notar que pel ramal esquerre s'aprecia llum, per la qual cosa és possible que connecti d'alguna forma amb les Gateres de l'il·luminat o per algun lloc molt pròxim. El forat que es troba una mica enlairat i a la dreta de la cova, té una direcció inicial N208 però aviat canvia a una direcció ortogonal est, no arribant a superar els 3,5m de recorregut.

CROQUIS

La Muntada covaCROQUIS Mediana

CODI CAVITAT

Conca de la Vall d'Horta 09 / 059 (provisional)

BIBLIOGRAFIA

* VERGÉS i SOLÀ, Lluís. FORANIES i ALTRES COSES DE SANT LLORENÇ SAVALL. Guia il·lustrada d'un poble reblert d'història. 1971. p. 108

{play}images/stories/mp3/giacchino.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.