Gran de Coll de Grua, balma

Gran de coll de Grua balmaWEB Large

EL SOT DE LA CARDA, UN SOT DE BALMES

INTRODUCCIÓ

A diferència de la Balma Sota del Coll de Grua de la qual es tenia alguna referència, la primera notícia de la propera Balma Gran del Coll de Grua va ser la localització que en va fer en Quim Solbas el 29-11-2005. De la balma estant es domina la capçalera del Sot de la Carda, amb la Castellassa de can Torres al capdamunt. Les restes d'alguna foguera a peu de balma i la proximitat de la balma amb unes feixes que es troben a la canal de coll de Grua ens podrien fer pensar que el lloc hagués estat aprofitat tant per possibles parcers de la vinya com pels carboners.

SITUACIÓ

Si partim de l'aparcament del Girbau, pujarem per la carena del Sabater fins a situar-nos al coll de Grua. A la nostra dreta surt una traça de corriol que tot just seguirem fins a sortir per la nostra esquerra bo i baixant per la canal del Coll de Grua. Encara que gairebé imperceptibles, la baixada per la canal es fa saltant antics marges de pedra seca molt desdibuixats pel pas del temps. Haurem de sortir de la torrentera per la nostra dreta abans d'arribar a la carbonera que hi ha a la mateixa llera, i ben aviat trobarem les primeres estribacions de la balma.

DESCRIPCIÓ

Tot i que el balmat té un pòrtic d'uns 43 metres, la part més arrecerada i profunda en fa uns catorze, arribant a la profunditat màxima de 6 metres. Cap tram d'aquest nivell de gresos vermells de gairebé un metre de potència sembla estar solcat per cap diàclasi, per la qual cosa la balma tindria un origen exclusivament basat en una progressiva meteorització dels materials que la conformen. L'orientació de la cavitat és aproximadament N330.

CROQUIS

grancolldegrua balmaCROQUIS Small

CODI CAVITAT

Conca de la Carena de l'Illa 12 / 041 (provisional)

ENLLAÇOS

{play}images/stories/mp3/giacchino.mp3{/play}

Comentaris

#1 Aleix 24-01-2018 13:15
molt interessant, com sempre!

Els comentaris han estat suspesos temporalment.