Trident, cova

tridentcova medium

ADVERTIMENT: NO ÉS PROPAGANDA DE XICLET

INTRODUCCIÓ

Vam descobrir aquesta cova el 13 d’Abril de 2002. La intenció inicial de la jornada consistia en ascendir un dels nombrosos relleixos del costat hidrogràfic esquerre de la canal de Tanca. Per fer-ho vam partir de la pista amb cadena que surt a la nostra esquerra abans d’arribar al  Marquet de la Roca, per anar seguint una xarxa de camins que ens deixarien aprop d’on volíem iniciar la marxa. El cas és que no feia ni cinc minuts que havíem deixat enrere l’últim trencall, que ens vam topar amb la boca d’aquesta nova cavitat.
Dins la cavitat es van trobar restes òssies de teixó (crani) i un maxilar de senglar *.

* Informació facilitada per Miquel Nebot de la secció Villalta d'Arqueologia i Paleontologia de la FCE.

SITUACIÓ

Caldrà partir de la pista de la Vall d’Horta (Sant Llorenç Savall). A la part final, metres abans del pont del Marquet de la Roca, surt una pista a la nostra esquerra, tancada amb cadena. Aquest serà el punt de partida per seguir a peu (min 00). Deixem enrere el forn de pega descobert arran de l'incendi de 2003. La pista puja i tomba a la dreta, per seguir planejant. Travessarem un torrent i després dos xaragalls i encara un torrent més, flanquejat per l'alzina del Crispiano i un esbelta pinassa (7 min.), lloc on s’albira perfectament el Paller de les Fogaroses. Uns 25 metres més enllà surt una drecera a la nostra dreta (7,22”) Aquesta drecera coincideix amb la primera vista a l’horitzó de la roca de la Morella. L’agafarem tot pujant. Trobarem pins caiguts. Assolim la cresta d’un turonet, des d’on hi ha una magnífica vista de les Fogaroses i el nivell carbonàtic inferior. Planejem per entre bruc i pinassa. Enllacem amb la pista (10,31) que ve del torrent de Les Comes i del que n’hem fet drecera. El seguim amunt. Trobem un trencall a l’esquerra (12,08) que agafarem. Si continuàvem per la dreta aniríem a trobar el pont del Marquet de la Roca o la Font del Llor. Nosaltres planejem en direcció S/W. Travessem dos xaragalls i el camí ascendeix tot reprenent l’amplada d’una pista. Tornem a planejar fins fer un primer revolt pronunciat a la dreta (16,27). Seguim per la pista on trobarem un pi caigut que entorpeix el camí. Travessem un xaragall, una carbonera i encara un altre xaragall. La vista de Rocamur és ara superba. Parem atenció al segon revolt pronunciat a la dreta (19,15) perquè aquí és on varia el nostre trajecte. A la nostra dreta surt aviat una bifurcació. Nosaltres no l’agafarem, però és el senyal de que uns vint metres més enllà, el camí s’arrapa al conglomerat nu de la cinglera. A la nostra dreta s’obre un marge retallat al terreny davant mateix d’una plaça carbonera*: probablement es tracti del lloc on els carboners hi tenien la barraca. Si mirem amunt, per entre la vegetació, probablement veurem la boca de la cova, uns quinze metres més amunt.

DESCRIPCIÓ

Amb una boca de 70 cm d’alçada per uns 40 d’amplada, aviat ens adonarem que la cova, estreta, es trifurca (i d’aquí els seu nom) en tres galeries. La de l’esquerre, acaba als tres metres i escaig, tot prenent una direcció oest. La central és impracticable de bon principi i pren direcció nord. La galeria més a la dreta, lleugeramentt sinuosa, és la que té continuïtat. Als dos metres trobem un petit forat a la nostra dreta. El 12-11-2002 va ser desobstruït un primer pas estret, també als dos metres de l’entrada,  que desemboca en una petita cruïlla on el sostre passa a tenir 1,60 metres d’alçada. A l’esquerra trobem una galeria impenetrable que desemboca en un ramal paral·lel, i on vam trobar restes de bossa de plàstic, segurament arrossegats per alguna guineu o esquirol. A la dreta, una esquerda terrosa d’un metre i escaig. De front, la galeria principal que després d’un metre i mig de recorregut passa a tenir només 20 cm d’amplada per 70 d’alçada, just en el punt en que torna a canviar de direcció, novament oest. Una fotografia presa a cegues, ens mostra un espai sense trepitjar on a més del canvi de direcció, s’aprecia la seva continuïtat. Un sondeig ha donat una continuïtat d’almenys 4 metres més.
Cal fer notar que uns 10 metres més a l’oest de l’entrada de la cova del Trident s’obre un altre forat (forat del Trident) impracticable més enllà del metre, que també presenta un continuïtat d’uns cinc metres. Molt probablement connecti amb alguna galeria de la   cova del Trident.

DADES TÈRMOMÈTRIQUES: Dia 12-11-2002  Hora: 17,20h Temperatura ext-15,5º Temperatura int-13,3º (al 1er metre de la cova)
* DADES GPS del punt on heu de deixar el camí: h-680 41 40,082 / 2 01,059 (Dades facilitades per Ramon Suades)

CROQUIS

croquis

CODI CAVITAT

Conca de la Vall d'Horta 09 / 037 (provisional)

ENLLAÇOS

Els comentaris han estat suspesos temporalment.