Camí-Talavera, avenc

Cam Talavera avencWEBTOP Grande

Un nou avenc dins el terme de Terrassa

INTRODUCCIÓ

Aquest avenc fou descobert pel Marc Camí l'ú d'octubre de 2020 mentre els espeleopringuers encara batallàvem amb la nova gran cavitat de Sant Llorenç del Munt, l'MC1, també descoberta per ell. La recerca que féu el Marc anava orientada a trobar el famós avenc de la Riba, perdut des dels anys seixanta del segle passat. El dia 27-2-21, després que el propi Marc Camí ja l'hagués explorat, hi féu cap l'Espeleopringuer en ple, fent-ne el corresponent croquis i un enregistrament en vídeo.
Tot i que no es pot descartar que aquest sigui l'autèntic avenc de La Riba (fa -20,5m de profunditat i està emplaçat prop d'un antic camí de desboscament), la cavitat no es correspon amb cap de les característiques notificades per l'únic testimoni que quedava d'haver-lo baixat diverses vegades, el ja desaparegut escalador castellarenc Josep Mª Torras. Segons ell explicava l'avenc tenia una boca i un traçat molt terrós i es trobava davant per davant de la font de la Riba. Fins i tot acompanyà personalment el Quim Solbas i el lloc indicat correspondria amb l'actual Avenc de la Carlina, que fou trobat poc després de l'incendi de 1986, incendi després del qual s'esperava localitzar fàcilment l'avenc de La Riba. En una anotació feta l'any 1961 a l'agulleta de La Riba (propera a la font) en Josep Ma Torras hi deixà escrit "Després de baixar el magnífic Avenc de la Riba hem assolit aquesta interessant agulla..."  fet que deixaria entreveure que l'avenc de La Riba havia de trobar-se força més aprop de la font. A més, la memòria del Josep  Mª Torras no solia fallar mai.
L'any 2016 en Manel Cortès ens enviava un comentari a la pàgina web fent-nos saber que a primers dels anys 50 havien localitzat per casualitat l'avenc de l'Obaga de Sant Lleïr (Mura) i també un avenc "pujant de la Font de La Riba al turó de la Carlina fora de camí, i al costat d'un pla de carbonera, un petit forat vertical, impenetrable, pel so de les pedres llençades, jo diria que feia de 15 a 20m de fondària. Lamentablement no vam informar ningú (...)". L'avenc Camí-Talavera es troba a pocs metres d'un eixamplament de la pista -probablement fet per facilitar el gir dels camions de càrrega- però no té cap tram terrós ni es troba davant per davant de la citada font, ni tan sols es troba al torrent de la Riba.
Una possible resposta podria venir de l'extens arxiu fotogràfic d'en Josep Mª Torras.
El nom de l'avenc fou dedicat als fills del Marc Camí, que sempre que torna a casa li pregunten si ha trobat algun nou forat.

SITUACIÓ

Des de la urbanització dels Rourets i seguint la pista de pujada pel torrent de La Riba en direcció a la Torrota, passarem de llarg el trencall de la font i ben aviat surt una pista a la nostra dreta que davalla al torrent de la Torrota, passa prop del forn de calç del Jep i remunta ben dret l'altre costat del torrent de la Torrota. Ens sortirà un trencall a la dreta que no prendrem, nosaltres seguirem la pista en direcció oest disposats a travessar un torrent secundari, moment que aprofitarem per sortir per la nostra dreta remuntant -sense creuar el tàlveg- i seguirem pel l'alzinar del costat hidrogràfic esquerre del xaragall, que és on es troba l'avenc. Quan de pujada creuarem una antiga i perduda pista de desboscament, l'avenc es troba pocs metres per damunt. Possiblement encara el trobeu semi cobert de troncs per evitar-hi caigudes.

DESCRIPCIÓ

Amb una estreta boca d'uns dos metres de llarg i farcida de topis, baixarem un sol pou força estret (30cm de promig) amb un punt d'estretor màxima (23cm) situat a -10m i coincident amb un nivell gresós passat el qual la diàclasi original N40 passa a Nord pur, eixamplant-se fins a superar el metre i finint de forma clara a -20,5m de profunditat. L'avenc Camí-Talavera és una megaclassa que talla un paquet de conglomerat poligènic i les intercalacions característiques de nivellets de gresos vermells. Al fons, a més de trobar-hi un petit ressalt de -0,5m, també hi vam trobar un gros exemplar de salamandra.
Cal alertar que passat el punt de màxima estretor (-10m), l'aire s'enrareix notablement. Aneu amb molt de compte i procureu dur un oxímetre.

CROQUIS

cami talavera avenc CROQUIS Pequeo

CODI CAVITAT

Arenes, l'Obac  01 / 044 (provisional)

ENLLAÇOS

{play}images/stories/mp3/giacchino.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.