7/008 Barraca del Caramull

B203 portada

POQUES BARRAQUES HAN CONSERVAT EL CARAMULL

INTRODUCCIÓ

Barraca circular sense muntants de factura professional i força ben conservada. Sembla ser que darrerament el seu propietari l'hauria usat com a magatzem i que per l'aspecte més recent, hauria estat abandonat. La singularitat de la barraca rau en la conservació del caramull al capdamunt de la coberta, element constructiu que tradicionalment s'ha considerat decoratiu o de caràcter màgic, com ara seria espantar bruixes. Nosaltres creiem que el caramull assenyalava el nivell de terra ideal que, del centre de la barraca fins al ràfec, calia mantenir a la coberta per tal que l'aigua de la pluja fos evacuada eficaçment. Aquesta terra era el primer element que desapareixia i per això mateix, calia referenciar-lo per fer-ne el manteniment més adequat.

SITUACIÓ

La barraca se sitúa en un sector ocupat per casetes i barraques de construcció lliure, a la pista que recórre el peu i al llarg de la Serra de la Codina. Del Pont del Burc pujarem per la pista dels xiprers en direcció al mas de La Bosqueta. Seguirem el camí indicat que de la casa porta a l'ermita de St Jaume de Vallverd. De l'ermita mateix seguirem per l'únic corriol disponible que carenejant puja fins al llom de la Serra de la Codina. Davallarem pel solei de la Codina camp a través acostats a la primera línia d'alta tensió (aquí n'hi ha dues, frec a frec), fins a trobar-nos una pista abandonada que seguirem fins a situar-nos sota mateix de la línia elèctrica on hi ha la barraca de vinya.
Una altra opció de recorregut seria partint de la pista que arrenca del Pla de les Forques (poc abans del Km5 de la carretera Savall-Gallifa) i més endavant prendre el trencall de l'esquerra. Planejarem i passarem de llarg qualsevol trencall fins arribar-nos al peu de la tercera línia elèctrica (aquesta pista en travessa tres!).

DESCRIPCIÓ

Barraca de factura professional amb dos cocons pel menjar, a l'interior. L'entrada no té muntants i la construcció ateny sis filades de pedra des de la llinda fins a la tapadora, fet que li confereix unes dimensions generoses: més de dos metres en qualsevol direcció. Malgrat l'atapeïda vegetació circumdant la barraca encara conserva la terra de la coberta i el caramull. Dos pins a frec de les parets podrien amenaçar d'aterrar la construcció que ja presenta una llinda interior trencada.

CARACTERÍSTIQUES

Tipologia- C4V (Circular als quatre vents) sense muntants, 6 Filades fins la tapadora
Altura barraca (h) - 2,38m
h- 0,40m
a- 0,32m
ll- 0,35
Orientació porta - N224 (S-W)
Situació- Solei, propera al camí.
Llinda- simple
Tapadora - simple
Objectes- Caramull, dos cocons, sutge, tió, pica doble de metall, 1 totxana d'obra prefabricada, 1 ampolla buida de xerès, cadira de plàstic, sacs plens de runa.
GPS - si
Mapa Ballestar- si
Estat - Bo (B). Llinda interior esquerdada, cal estassar els volts, sobretot els dos pins que s'hi repengen.
Data - 3-7-2011

Josep Carné 'el fuster del Padre', del c/Creu pedra de baix
Josep Daví 'muretà', del c/St Antoni
Joan Gibert 'martri', del c/Creu del mig
Ramon Gotés, del c/Creu del mig
Josep Lladó 'el Pascol de baix', del c/Nou

TAPADORA SIMPLE

B203 tapadora

{play}images/stories/mp3/marxapedra.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.