7/003 Barraca dels Lliris

b207 portada small

LA BARRACA HA CAIGUT, ELS LLIRIS ROMANEN

INTRODUCCIÓ

Aquesta barraca fa una colla d'anys que era ensorrada. L'estudiós Jesus Ballestar ja la va assenyalar els anys cinquanta com aterrada. Però entre les seves ruïnes encara trobem un grapat de lliris, testimoni fefaent que aquesta planta no era un element capriciós a l'hora de coronar una barraca de vinya sinó ben al contrari, els soferts lliris constituïen l'element que frenava l'erosió de la terra de la coberta.

SITUACIÓ

Partint de la carretera Savall- Gallifa (BP-1241), més enllà  del Km 4 i a la fi del terme llorençà , trobem una pista a la nostra dreta. La seguirem fins a trobar un trencall a la nostra esquerra que seguirem. Arribarem fins el punt on hi ha un indicador de senders, i arrenca un corriol on hi ha la barraca de planta quadrada no. 200. Nosaltres no prendrem aquest corriol i seguirem per la pista deixant enrere un segon trencall de pista a la nostra dreta i seguint un bon tram enllà . Concretament seguirem fins a trobar-nos prop del peu d'una torre elèctrica. Seguint metres més enllà  trobarem un segon trencall de pista a la nostra esquerra que aquest cop sí que prendrem: és el camí de Sant Sebastià  de Montmajor que va davallant fent ziga-zagues per les capçaleres del torrent de l'Hort de Can Sallent. Poc després de deixar un darrer trencall de pista a la nostra dreta, la pista s'acosta i creua el torrent. Si parem atenció veurem que la llera es pot seguir un tros amunt: trobarem el que podria ser el registre de la font de la Codina. La nostra pista crueua aquest torrent i per damunt trobem una pineda molt esclarissada. Sortirem per damunt de la pista metres més enllà , vorejant el límit d'aquesta pineda amb el bosc espès, on hi ha la barraca no. 207 dels Lliris. Metres més enllà  de la barraca es troben alguns forats de carbonet.

DESCRIPCIÓ

Barraca circular als quatre vents adosada al  marge de pedra seca. Grans lloses avançaven el tancament de  la volta avui esfondrada, trobant que la pedra és a l'interior. Aquesta barraca tenia una entrada sense muntants. A la base dels paraments s'hi troben grans blocs de conglomerat. A l'interior trobem dos armaris, tot i que un d'ells pot ser una obertura causada per l'esfondrament.

CARACTERÍSTIQUES

Tipologia- C4V (Circular  als quatre vents)
Altura màx. barraca (h) - 1,60m
Amplada barraca (a) - 1,82m
Llargada barraca (ll) - 2m
Altura màx. porta (ph) - 0,92m
Amplada porta (ap) - 0,69m
Amplada muntant (am) - 0,50m
Orientació porta - N110 (E-S)

Cocó beure
h-035m
a-0,23m
ll-0,22m
Cocó menjar
h-0,26m
a-0,23m
ll-0,50m
Situació- Solei, propera a una pista.
Llinda- -
Tapadora - -
GPS - si
Mapa Ballestar- sí, en ruïnes.
Estat - Dolent (D), llinda i volta ensorrats. La pedra és a dins.

Data - 24-5-2010

CODI BARRACA

Conca de la Serra de la Codina 7/003
Numeració absoluta - 207

CROQUIS

b207 dels lliris serra codina croquis large

ATRASO

"(,,,) que el laboreo de las tierras se efectúa hoy en el Vallés, á corta diferencia y con pocas escepciones, tal como lo practicaban nuestros abuelos; con pesar nuestro, confesamos tamaño atraso debido principalmente á la poca ilustración de nuestros campesinos y al descuido con que se mira por algunos propietarios el laboreo de sus tierras. Sucede con frecuencia que éstos, después de haber adquirido una pingüe renta, se retiran á vivir á las ciudades, dejando sus tierras al cuidado de sus mayordomos, colonos, ó arrendatarios, cuyo interés está, en la mayor parte de casos, en obtener buenas cosechas con el menor gasto posible, lo que consiguen esquilmando las tierras, que después tardan años en ser nuevamente fructíferas. Este proceder, altamente censurable, redunda en descrédito de la comarca donde tal sucede".

ESTUDIO AGRÍCOLA DEL VALLÉS (1874) Manuel Gispert. Autor incert.

GALERIA D'IMATGES

ESTAT ORIGINAL

b207 estat original 10-7-11 small

1a ESTASSADA

b207 paret nord est small

{audio autostart}marxapedra.mp3{/audio}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.