Escopeta, avenc de l' 1.0

Escopeta avencWEBTOP Grande

LA PRIMERA DESCOBERTA DEL DANI

INTRODUCCIÓ

El divendres 15-12-23 vaig rebre un correu d'en Dani Ruano Cortes - un egarenc devot de la muntanya de Sant Llorenç - comunicant que havia trobat un foradet que havia engrandit amb les mans i que li semblava que era profund. Casualment els Espeleopringuers havíem de quedar dos dies després per acomiadar l'any amb una matinal a Vacarisses per celebrar també una nova troballa del Marc Camí, així que vam acordar amb el Dani trobar-nos cap al migdia a la capçalera del torrent on hi ha la cova de l'Escopeta.
Vam arribar a lloc amb mitjahora de retard, però en 5 minuts el Marc Camí desobstruí la minúscula boca de l'avenc, amb una alzina que continuà plantada al bell mig i que el Marc Anglès aprofità per fer-hi la instal·lació en un temps rècord. Vam cedir l'honor de baixar primer al Marc Camí perquè aquest cop encertés a explorar-ho tot sense deixar-se res i ... perquè havia de ser el primer a marxar!
Un cop al fons de la cavitat, el Marc Camí ens oferí dues versions possibles: una de fantàstica amb pous interminables o la versió que, tot i que ben còmodes, a -7metres ja havia tocat fons.
En acabat vam brindar amb el Dani per la seva primera descoberta espeleològica, pels espeleopringuers i també per les noves troballes que es faran el 2024.

SITUACIÓ

Per pocs metres l'avenc es troba dins el terme de Matadepera. Pujant al Collet i el dipòsit de Les Foradades de les Pedritxes farem cap als Morros Curts però sense arribar-hi: a l'alçada dels cercles escampats de pedra, sortirem de la pista per la nostra dreta i recularem cap a la torrentada on més avall de l'avenc també hi ha la cova de l'Escopeta. La davallarem arranats pel costat que venim, o sigui pel costat hidrogràfic esquerre; uns 50 metres avall trobarem la boca de l'avenc amb l'alzina al bell mig: pareu compte de no caure-hi!

DESCRIPCIÓ

Un únic pou de 6,90m de fondària culmina en una saleta d'uns 3,5m de llarg per 1,50 d'amplada, seguint una diàclasi generatriu que progressivament passa del nivell més terrós inicial N40 a N20 al fons del pou. El pou no és completament vertical: s'inclina gradualment devers l'est, o sigui cap al tàlveg del torrent. Destaca un prominent bloc de pissarra a -4,5m de fondària. Al fons de la cavitat hi vam trobar un exemplar juvenil de salamandra, i prop de la boca d'accés també vam trobar nius i exemplars de l'aranya Meta bournetti. El Quicu Tàpias va fer una cata al fons, segur de sentir que el sòl de la cavitat sonava a buit.
Tot plegat, vam desvetllar una nova cavitat que havia romàs oculta i en estat dorment: un nou petit avenc de la nostra muntanya amb la fondària estàndard a Sant Llorenç del Munt.

GEOSPELEOLOGIA

Segons Marc Anglés i Vila l'avenc està composat per un sol pou de direcció variable entre N-S i NE-SO excavat en conglomerat poligènic. L'esquelet del conglomerat presenta diversos còdols de diàmetre d'ordre decimètric, fins i tot hi ha un bloc de pissarra d'algun metre de longitud. Les dimensions dels còdols es corresponen a la zona proximal del ventall deltaic de Sant Llorenç on es desenvolupa la cavitat, molt propera a l'encavalcament de les Pedritxes.
Al fons de la cavitat es pot mesurar una orientació de fractura NNE-SSO. Entre ambdues bandes de la fractura no s'aprecia moviment relatiu de blocs. Malgrat no s'observin evidències de moviment de falla, molt probablement les petites falles normals d'orientació NE-SO que afecten la carena de Morros Curts poden haver influït en l'obertura de la diàclasi de l'avenc.

CROQUIS

EscopetaCova CROQUIS Pequeo

CODI CAVITAT

Conca 01 de Les Arenes, l'Obac 01 / 045 (provisional)

{play}images/stories/mp3/giacchino.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.