Diari d'abord

Benvinguts al Diari D'abord,
 
Aqui trobareu una miscel·lània de reflexions, d'històries, de contes, d'estudis sobre el maquis, de notícies breus sobre el Parc etc. Si voleu anar a un grup concret seleccioneu un dels TAGS al mòdul de la dreta que duu el mateix nom.
Diari d'abord és un mapa que es va fent dia a dia i mira d'assenyalar la meva posició.
Avís per a navegants: la brúixola no sempre assenyala el nord.
JGM
 
 

Els boscos no cremen espontàniament, ni mediterràniament


La culpa és del clima mediterrani - diuen la gent estudiada. Els incendis són inevitables - reblen. I tu vas a l'estadística de l'origen dels incendis i no veus 'clima mediterrani' per enlloc. Bé, potser a l'apartat dels 'llamps'...(únicament mediterranis?) Calla, potser a l'apartat de 'causes desconegudes' d'un clima mediterrani sobtadament misteriós i murri que té facetes amagades que desconeixíem després de conviure-hi durant milenis? O és el clima mediterrani la inevitable tradició de llançar coets al bosc per St Joan?...L'estadística no mostra el clima mediterrani per enlloc i sí - com a primera causa - els incendis intencionats, la segona causa és la crema agrícola, negligències, fumadors, línies elèctriques, treballs forestals, crema de pastures, crema de matollar...i més coses relacionades amb l'activitat humana, especialment en els darrers quaranta anys d'incendis.

incendis
                                              estadística publicada pel servei Meteocat

Sí, ja ho heu entès: el clima humà SOM els responsables dels incendis. El clima mediterrani no acompanya, certament, però qui vol un clima transiberià a ple agost, podent gaudir d'una caipirinya ran de platja?
La cantarella pseudo-científica del clima mediterrani anava molt bé per a les oïdes dels polítics de fa quaranta anys, perquè A. els treien les puces per no haver apostat i enfortit els mitjans d'extinció (encara recordo el sr Artur Mas anunciant a bombo i plateret el doblament d'efectius aeris a CAT consistent a passar d'1 hidroavió a... 2) i B. perquè amb aquesta excusa aleshores encara podies frenar l'evidència que darrere dels incendis hi havia un canvi climàtic provocat per ...tachan....sí, per la humanitat i els seus negocis.
Qui no recorda com van anar els estudis 'científics' durant mig segle sobre el consum de tabac, negant l'evidència que el relacionava amb el càncer de pulmó? No va ser fins que la despesa sanitària va superar els ingressos pel consum de tabac que algú, per fi, va decidir esbombar allò que tothom ja sabia.
A CAT el bosc no crema espontàniament ni mediterràniament. És una evidència. Però aleshores, perquè aquesta visió tan antropocèntrica d'autoexcloure'ns de l'eqüació? que si el clima mediterrani, el canvi climàtic de cal veí, el bosc que n'hi ha massa, que és massa jove, va brut, es beu la nostra aigua, calla com un puta...i crema. Xim pum.
Algú pensava que amb aquest invent de competir i créixer fins a l'infinit no passaria res? Algú pensava que podríem beure'ns els purins infiltrats a les nostres aigües i seguir tan amples? Algú pensava que amb la pirotècnia de les darreres guerres podríem seguir llençant bombes a Hiroshima, Nagasaki i Matalascañas i fer explotar centrals nuclears indefinidament, i que aquí no passaria res? O petar-nos la capa d'ozó mentre pintàvem arcs de sant Martí amb esprais ... ? algú pensava que el planeta podria ingerir CO2 indefinidament i a aquest ritme? De veritat preferiu pensar que aquesta darrera pandèmia no és una mica el resultat de tot això sinó que l'ha fabricada una ment maquiavèlica i extraterrestre per controlar-nos a tots...?
I parles amb la gent estudiada i els ho expliques i et diuen que les causes dels incendis són irrellevants, que allò important que han acordat entre tots és el sistema pal·liatiu de 'gestionar els boscos' (paraulota/forat negre que vol dir 'ajardinar' els boscos segons gustos) diuen que és allò que seria més efectiu i com que els humans també formem part integral d'aquest- diguem-ne- ecosistema, i com que també som -com els iogurts- d'allò més naturals, doncs els boscos cremen, han cremat i cremaran. Amén. I com diu la dita, de tant arrambar-nos al foc al final cremarem.
I llavors no pots evitar pensar en una gran pira natural on tots hi capiguem juntets i ben calentons, acompanyats d'alguns humans molt influents llur visió de la biodiversitat és el totxo, el ciment i unes marquesines de PVC i apa mira, som així de naturals què hi farem, oi? Que tu volies unes praderies dallades i unes pastures guanyades al bosc? doncs apa, aquí tens tres aeroports, que per això sóc el més ric i fort del ramat.
Bé, potser la raó d'aquesta negació sigui que el sistema col·lapsa, l'invent toca sostre. Ens n'haurem d'empescar un altre i no sé quin preu n'haurem de pagar.
Però si fos per aquests tan estudiats - alguns dels quals mostren preocupació que els incendis s'extingissin del tot -  encara estaríem modelitzant possibles apocalipsis a 3D i amb tot luxe de detalls.
En qualsevol cas i en les actuals circumstàncies, millor seguir apostant pels serveis de detecció i extinció d'incendis i sobretot, apostar per la gestió de la societat i de les seves persones en moments claus. I no ho dic jo, ho diuen de forma diàfana les estadístiques.
Primer porta els incendis a 0, tingue'ls controlats. I després parlem de com volem que siguin els boscos: que si fets, volta i volta o torrats. I no a l'inrevés, perquè mai seràs tu qui decidirà com vols el paisatge, seran els piròmans. I als piròmans, ni aigua.


 
 

Viatjant amb Forasteres (1) El Mas Presseguer (Sant Martí de Centelles, Osona) 1.0

VIATJANT AMB FORASTERES  (1)              El Mas Presseguer (Sant Martí de Centelles, Osona) 

La immigració llorençana en el període 1750-1850

 presseguer gen Pequeo                                                                      el Mas Presseguer

E
ncetem aquesta sèrie dedicada majoritàriament a les dones forasteres que es casaren amb llorençans. Vitjarem a llocs propers i alguns de tan distants com ara Itàlia per descobrir la mobilitat demogràfica que hi havia al voltant del nostre poble, un vila abocada a l'agricultura i al tèxtil. Oficis, fires i mercats devien ser l'ocasió per fer coneixences - i d'aquí devia venir l'expressió firar - o bé d'arranjar matrimonis de conveniència. Fires que es celebraven a Terrassa, Sabadell, Granollers, Caldes, Moià, Castellterçol, Centelles.... Sense oblidar les guerres que, a banda de causar estralls, també causaven desplaçaments forçats trobant refugi a la nostra vall i també -de vegades-  forjant noves coneixences.








El primer cognom foraster és la Maria Presseguer i Golovardes, filla d'Antoni Presaguer (sic), pagès del mas Presseguer i de Margarida Golovardes, de la parròquia sufragània de St Martí de Centelles anomenada St Miquel de Sesperxes (Osona). La Maria es casà a l'església parroquial de Sant Llorenç Savall el dia 29 de febrer de 1766 amb Francesc Dalmau i Cases, fadrí pagès fill del Pere Dalmau i Rosàs, pagès del Mas Dalmau de la Vall de Mur  - llur nom el podem trobar gravat a la llinda de la barraca de vinya del Pere Dalmau -  i de la Maria Teresa Casas (sic). El reverend prevere i vicari de Sant Llorenç Savall, en Pere Matarrodona, oficià la cerimònia. Aquell mateix any la jove Maria Presseguer apadrinà la Maria Dalmau Renaudí, filla d'un oncle Dalmau.
El matrimoni Dalmau-Presseguer tingué dos fills, la Maria (1768) i l'Anton (1769), però l'ú de juliol de 1773 moria amb 29 anys la Maria Presseguer i un mes més tard ho feia la seva filla, amb només 5 anys. Foren enterrades al cementiri de la parròquia, és a dir, sota l'actual plaça major de St Llorenç.
El vidu Francesc Dalmau i Cases visqué fins l'any 1802, traspassà amb 64 anys i no ens consta que hagués maridat de nou.
El fill únic del matrimoni, l'Anton Dalmau i Presseguer, seguint la tradició es casà el juny de 1797 amb una altra forastera, la Maria Casajoana i Torras, del Mas Casajoana de Rocafort (Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, Bages). El casament tingué lloc a la capella de Sant Pere de Mur, també coneguda com la Capella del Dalmau. L'any 1824 i amb idèntica edat que el seu pare, 64 anys, moria l'hereu Dalmau de la Vall de Mur, el darrer portador del cognom Presseguer a Sant Llorenç Savall.


stmiquelsesperxes Pequeo
                                     Sant Miquel Sesperxes, l'església parroquial del Mas Presseguer

Per arribar-nos al Mas Presseguer sortirem en direcció a Gallifa - Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental). Travessarem el poble en direcció Moià i prendrem el trencall de Centelles (Osona). Passat el trencall del restaurant Mas Blanc (Km10) pararem atenció a la nostra dreta al trencall indicat com a Coll de can Taló, passada la casa del Taló i metres enllà del Km11. El prendrem sense desviar-nos de l'asfalt de l'urbanització passant per davant la casa de colònies de Can Miqueló. Si seguim 200 metres direcció sud trobarem l'església parroquial de Sant Miquel Sesperxes, església citada el 1154 i completament renovellada el 1738. Avui es troba completament isolada al bell mig d'una urbanització. L'església parroquial de St Miquel Sesperxes formava part del protectorat del castell de St Martí de Centelles, antigament conegut com el castell de Sant Esteve. El dia 29 d'Agost, St Miquel, i el dia de Tots Sants teniu ocasió de visitar-la.
Entre l'església i la casa de colònies haurem passat de llarg un trencall a la nostra esquerra que ara prendrem per anar a trobar el Mas Presseguer. La pista principal baixa i de seguida es converteix en pista de terra. Rebutgem dos trencalls a la dreta. Passem a frec d'unes basses anomenades Piscines de can Miqueló. Deixem un trencall a l'esquerra i els dos trencalls següents a la dreta ens duran al Mas Presseguer, l'un per dalt i l'altre a peu pla.
El casal actual està datat del s.XVII, de planta quadrada i coberta a 3 vessants, però ja constava en un fogatge de 1553. Diversos llindars tenen gravat el nom de Presseguer. Tal volta la part més original del mas sigui la façana actual de voltes, a la cara sud.

Si desfem tot el camí podem continuar per la carretera i visitar el nucli rural St Martí de Centelles i arribar-nos a peu fins el Castell de la Baronia dels Centelles, ja documentat  l'any 898*.

stmarticentellescastell Pequeo
                                               El nucli rural de Sant Martí de Centelles amb el penyal del Castell


                                                      CROQUIS DE LA RUTA

MAS PRESSEGUER Mediana


*el 2021 hi havia un indicador que s'hi estan fent treballs arqueològics...
** els meus agraïments a la Maribel Blanc del Mas Presseguer i a la Maria José Casamitjana de St Martí de Centelles

Arqueologia al Parc



No em pensava que ho veuria amb els meus ulls però sí, estan fent arqueologia als jaciments de la cova de les Ànimes (Matadepera), la cova Simanya i la cova de la Canal (Sant Llorenç Savall). Tres en un.
Simanya int arqueo2021 Pequeo                                                                    Interior de la cova Simanya

Sembla que tot va començar el 2016 de la mà del Joan Lleonart (Grup Sabadell) i de l'actual co-director d'excavació Artur Cebrià (UB)*: calia confirmar els mals presagis que hi havia jaciments llorençans en procés brutal de degradació. Els valuosos jaciments no ho mereixien, això: el misteri dels dipòsits neolítics de milers de denes al fons de la cova de les Ànimes -una cova enlairada a la muntanya i de passos estretíssims- bé mereixia una segona oportunitat -esperem que definitiva- per treure'n l'entrellat: què va motivar aquest dipòsit de joies de l'època en una cova tan incòmode i avui poc accesible?. La cova de la Canal gairebé no havia passat de ser una cavitat de possible interès arqueològic, arxivada per a futures generacions però amb un estratigrafia prou interessant que probablement pagarà la pena de seguir excavant.

Canal cova arqueo2021 Pequeo
                                                                Interior de la cova de la Canal

I com no, la mítica Simanya de ciutats encantades ara mateix (2021) és en procés de revisió de les nombroses excavacions que l'han sotjada amb mètodes antiquats i com no, també de les clandestines. I de tot plegat sembla que encara se'n podrà treure molta i valuosa informació però per damunt de tot, el treball arqueològic també haurà de ser un clam perquè entre tots respectem aquestes cavitats com a ecosistemes que són: els arqueòlegs en podrien escriure una tesi a banda sobre els sàpiens contemporanis que amb aires de mística Port Aventura han anat desfilant aquests anys pels jaciments. Les coves també són Parc Natural, no són les portes de cap deixalleria oculta.
I en nom del mateix equip aprofito per fer una crida a qualsevol persona que tingui notícies d'excavacions i material trobats en aquests àmbits al llarg dels anys: qualsevol indici sempre serà benvingut.

Tant de bo aquests treballs siguin la llavor d'un treball arqueològic permanent al Parc i- qui sap - s'arribi a formar un equip potent i especialitzat que situï el massís com a pas obligat i ben informat de qualsevol debat arqueològic al país: la humanitat no ha deixat empremtes de tots els períodes a Sant Llorenç del Munt i la Serra de l'Obac perquè avui caiguin en un oblit definitiu, sinó per ser convenientment recuperades i interpretades. I per això mateix no hi ha millor protecció per als  jaciments arqueològics que ... fent arqueologia!
Molta sort a l'equip d'excavació i que per a molts anys puguin explicar-nos històries del nostre passat. Potser no les protagonitzaran espectaculars dinousaures ni mamuts tot i que mai se sap, potser faci aparició un drac acompanyat d'hostes sarraïnes llurs cendres justifiquin l'esplendor d'un monestir al capdamunt de la Mola. Jo si de cas, ja m'he demanat cadira a primera fila!


Simanya cova arqueo Pequeo
                                       Sistema de politges per extraure sediments



* L'altre co-director és Juan Ignacio Morales. Ambdós co-directors pertanyen al SERP (
Seminari d'Estudis i Recerques Prehistòriques) del Departament d’Història i Arqueologia Facultat de Geografia i Història, amb el catedràtic J.Mª Fullola i Pericot al capdavant del projecte Tradicions culturals durant el Pleistocè superior i l’Holocè al litoral – prelitoral central de Catalunya, vigent entre els anys 2018-2021 dins del programa de projectes Quadriennals de Recerca en matèria d’arqueologia de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat. 

ASTRONAUTOICS, omplint els espais buits amb astronautes

 
En dies pandèmics com aquests m'ha vingut de gust saber on són avui els conspiranoics en matèries extrasensorials: NETFLIX, ANCIENT ALIENS. Cap sorpresa, són exactament al mateix lloc que fa quaranta anys amb la diferència que alguns els veiem 40 anys llum desplaçats d'on érem llavors. Cada cop són més petits, petitons, miniatures, matèria micro i això que ells són de tocar temes d'envergadura, desventint divinitats dels seus trajos d'astronautes, de meteòrits que xoquen intencionadament amb la terra provocant pandèmies calculades, de naus galàctiques tan grans com ciutats aterrant damunt piràmides, de piràmides que són tecnologia avançada per transformar no se sap quines energies, de recintes piramidals que són 'literalment' còpies de circuits impresos, d'aparells capaços de moure pedres ciclòpies com qui no vol la cosa, de pistes d'aterratge amb formes d'animals que només són visibles des de l'aire, de similituds artístiques transcontinentals que només tenen explicació per una missatgeria...astronàutica. I tira milles que tot això és de franc i a més, no val res. Que els arqueòlegs no tenen prou diners per excavar i treure l'entrellat dels llocs arqueològics?  tranquils que aquí ve l'expert astronautoic de la Universidad Juan Carlos I abillat amb una pelambrera que desafia les lleis gravitatòries més elementals: 'bé podria haver estat un astronauta amb tecnologia ultra avançada". Pam, clavat! Dius això i no cal que mostris un bis, un carburador atòmic gripat, un endoll, el botonet universal d'autodestrucció, un transmutador hiperespacial, una llauna de Coki-Colis venusiana, ni un bocí de cable pelat. Res, no et cal RES: l'explicació és tan neta i els astronautes tan polits, que tu vas i engoleixes la cosa -que no passaria ni per un forat negre- i fas el rotet i preguntes: així el Barça què ha fet avui?
Que portem uns 100.000 anys o més rondant per una terra que no és plana, no compta. Que portem els mateixos anys contemplant la volta celeste, no compta. Que portem milers d'anys cultivant excedents -també de temps-, no compta. Que portem centenars d'anys acumulant dades científiques, no compta. Que sempre ens ha fet por d'allò que no podem explicar, no compta. Que sempre hem temut no saber quan durarà el dolor, no compta. Allò que t'ha d'importar -i que de veritat has de témer- és l'astronauta extraterrestre que no veus ni has vist mai però que sempre ha estat allí ocupant aquell espai fosc que no acabes de conèixer bé i que et fa dubtar. Però estigues tranquil, que sigui invisible no vol dir que no ho sàpiga tot de tu, que per això és un astronauta estudiat.
Recorda, cada cop que t'equivoquis fent la declaració de renda o el ràdar trobi que corres massa i tu no sàpigues perquè ha passat: sempre hi ha un astronauta sacrificat disposat a treure't les castanyes del foc. ASTRONAUTES S.A."Fem por perquè tenim cura de tu".


PD- Eric von Däniken surt a la sèrie i sembla que tingui 50 anys. No hi he trobat explicació. Per força ha de ser un astronauta...

Un respectable nazi de 91 anys


He seguit la sèrie documental "The Devil next door" el judici d'un jubilat ucraïnès nacionalitzat americà anomenat John Demjanjuk, treballador de la fàbrica automobilística Ford i fundador d'una família honorablement catòlica i apreciada pel seu veïnat de Cleveland (Ohio), principalment fornit amb membres d'origen també ucraïnès.
L'home és acusat d'haver estat identificat com l'Ivan el Terrible, capatàs dels forns crematoris del camp d'extermini de Treblinka, un soldat ras de les SS que pel que sembla no es limitava a gestionar amb amabilitat la tasca que  tenia encomanada: ben al contrari, sembla que fins i tot donava l'impressió que gaudia de la seva posició i cometia tota mena de barbaritats amb els jueus que s'amuntegaven a les portes dels seus crematoris. No vull pas desvetllar-vos l'entrellat de la sèrie, sinó tot de coses que m'ha suggerit tot plegat, començant per qüestionar si cap sistema judicial pot o no pot administrar la mort com a sentència, ni tan sols com a amenaça. I aquest és el cas avui de justícies com les d'Israel i la dels EUA, sistemes judicials que semblarien atorgar a la vella llei del Talió (ull per ull) una eficàcia provada, fins i tot en entorns ultracatòlics pels quals el manament NO MATARÀS podria quedar completament dissolt en un aparentment assèptic i més anònim 'la comunitat et sentencia a mort'.
El context dels judicis d'Ivan el Terrible no són comparables als judicis de Nüremberg que van tenir lloc immediatament després que finalitzés la Segona Guerra Mundial. El context d'aquests judicis passen 35 anys després dels fets, on sens dubte l'acusat podia afegir al seu honorable expedient un inqüestionable i immaculat paper d'insigne pare de família amb 35 anys ben provatoris: cap baralla, cap multa, cap enaltiment ideològic. Sigui com sigui, sembla ben palès que l'acusat era prop dels fets dels quals se l'acusaven i així constava en el full d'immigració que voluntàriament ell mateix va signar en entrar als EUA. La família de l'acusat nega saber res d'aquest possible passat turbulent, cosa que tampoc sorpren: la major part de soldats americans tampoc va explicar a les famílies cap ni una de les peripècies viscudes durant la guerra. I no em sorpren perquè una guerra, sigui del color que sigui, és una vergonya per a totes les generacions que l'han viscuda, i segons com, també per a les següents. I d'aquí ve el meu interès per la segona guerra mundial (una extensió de la guerra civil espanyola, si vas a mirar): com atures un nazisme que assenyalava exterminar jueus i sotmetre races inferiors, com ho fas amb imperialismes com el japonès que obligaven a creure en un emperador diví que demandava els seus súbdits sacrificar-se fins a la mort? com t'ho fas, perquè tot plegat no sembli que -en el fons- és una lluita per veure qui s'erigeix com un gran imperi colonial de tota la vida? com ho atures això, amb una bomba atòmica, dues o tres dotzenes?
La meva resposta és que no ho atures: per força la segona guerra mundial és una cicatriu recent, una taca a l'expedient de la humanitat sencera que, fins ara, s'ha limitat a dormir en una guerra freda que ha tancat el segle infame de les guerres, el segle XX. Una vergonya de segle.
A nivell individual personalitats tan abominables com l'Ivan o assassins en sèrie com Ted Bundy o Marcel Petiot senzillament em semblen gent temerosa de la mort, que l'administren en abundància per tal de minimitzar-ne l'importància però que mai arriben a saciar la seva curiositat per la mort perquè en realitat mai no en van experimentar ni una engruna; com a molt, l'administraven, i tots sabem que ambdúes coses no són el mateix. I l'evident temor per la mort queda palès quan els assassins són jutjats: tots -absolutament tots- neguen el seu joc d'haver llençat la pedra i amagar el braç. Tots volen viure, llei de vida.
Després de tot l'únic assassinat provat que directament va cometre Hitler va ser el de matar Hitler: sempre dic que hauria estat millor que hagués començat per aquí, però tots sabem que de candidats a Hitler n'hi havia molts, tants, que els alemanys van omplir ben convençuts camps de batalla i d'extermini per tot arreu. Sabem del cert que darrere tots els Hitlers del món hi han interessos econòmics, tant globals com individuals, i que l'economia sap trobar els culpables que facin falta per tal de subsistir.
I no vull semblar pessimista però certifico que a les primeries del canvi de segle i de mileni, no hem sortit d'aquesta roda de hàmster que és la d'haver deixat que -per pura inèrcia- un sistema econòmic com l'actual continuï DICTANT les nostres vides. És a dir, que continuem sotmesos a una dictadura que no és -precisament- la de la vida.