Diari d'abord

De cara a Barraca (22) forn de calç de les Fontetes

De cara a barraca (22)   el forn de calç de les Fontetes (Mura)

forn de cal de les fontetes small
De nombrosos excursionistes és conegut el forn de calç del Collet Roig, dins la propietat del Puig de la Balma (Mura), un forn de calç del qual només resta el pouet perquè l'accés fou destruït per l'eixamplament de la cruïlla de pistes. Menys conegut (i probablement per això més conservat) és el forn de Les Fontetes que es troba al costat hidrogràfic esquerre, a tocar de la llera, del torrent dels Avellaners Boscans. Partint de la casa del Puig de la Balma, cal seguir la pista en direcció el Collet Roig i passades les antigues corts de porcs seguir amunt fins a trobar el racó anomenat Les Fontetes ("La Fonteta" a la majoria de mapes), lloc on la pista és creuada per diversos entollaments d'aigua i també hi ha una  antiga bassa sota el camí. Allí cal agafar la pista que baixa fins el torrent. Un cop a baix deixarem la pista i remuntarem uns deu metres la llera per trobar ràpidament el forn de calç a la nostra dreta. Fa uns dotze anys, quan  també vaig topar-me amb el forn de Pega del Sot de l'Infern, aquest forn de calç era més visible que no pas ara i es podia veure baixant del torrent dels Codolosos venint per la mateixa pista.
Aprofitant el material calcari que es podia extraure de la matriu del pinyolenc, les diverses pairalies de la zona podien autoabastir-se d'aquest ciment i fins i tot comercialitzar-lo. Segons J.M Faura, el nom de la rellinassenca masia de La Calzina, derivaria de calç pel fet que les seves parets foren lligades amb aquest component l'any 1634, sent molt probablement la primera masia de la serralada feta amb aquesta tècnica constructiva.
Donat que anar a trobar aquest forn de Les Fontetes no us portarà més de deu minuts des de la casa, podeu aprofitar per visitar el Cau d'en Banyeta, que enguany hostatja més de cinc ratspenats, xifra rècord en aquesta cavitat des de la seva inauguració el 1998.

Si voleu més informació de com funcionaven els forns de calç, cliqueu el següent enllaç:

Bibliografia

FAURA, J.M. HISTÒRIA DE LA SERRA DE L'OBAC. El Parc de Sant Llorenç i la serra de l'Obac. Col·lecció d'Història Local 2. Ed. L'Avenç, S.L. i Diputació de Barcelona. 1993

{play}images/stories/mp3/giacchino.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.